Νέες σημαντικές επαφές Ζήση Τζηκαλάγια για θέματα της Καστοριάς με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονδίας Γ. Κασαπίδη

Οι συνεχής επαφές του Βουλευτή Καστοριάς κ. Ζήση Τζηκαλάγια με φορείς και κυβερνητικούς παράγοντες, μόνο αισιοδοξία μπορεί να δημιουργεί στους Καστοριανούς που βλέπουν σε καθημερινή βάση την πληθωρική του πολιτική ατζέντα με σημαντικά θέματα της Καστοριάς.Σειρά είχε η επαφή με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Γιώργο Κασαπίδη, η οποία υπήρξε δημιουργική θέτοντας τις βάσεις για νέες ενέργειες και παρεμβάσεις που τόσο

Πανόραμα της Καστοριάς από το Studio Trasias (12-6-2020)

Ενεργοποιούνται τα ηλεκτρονικά βιβλία για τις επιχειρήσεις – Διαδικασίες και ημερομηνίες

Κοινή απόφαση με την οποία ενεργοποιούν την ψηφιακή διαβίβαση στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων - myDATA, υπέγραψαν ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος και ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, καθιερώνοντας μια σειρά, αρχικά προαιρετικών και στη συνέχεια υποχρεωτικών, προθεσμιών για τη διαβίβαση των δεδομένων από τα βιβλία των επιχειρήσεων.

Ο φιλόμουσος δωρητής της Φιλαρμονικής Ζήσης Τζηκαλάγιας πριν ένα χρόνο

να χρόνο πριν ο συμπολίτης μας ιατρός κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας, νυν Βουλευτής Καστοριάς, δώρισε ένα μουσικό όργανο τύπου τρομπέτας στην Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών Καστοριάς «Θωμάς Μανδακάσης» για την ενίσχυση του διδακτικού και καλλιτεχνικού της έργου. Το αξιοσημείωτο είναι ότι όταν δώρισε το μουσικό όργανο το έπραξε ως απλός πολίτης, χωρίς να έχει κάποιο δημόσιο αξίωμα επιδεικνύοντας και εκφράζοντας έμπρακτα τα φιλόμουσα

Προκήρυξη 10 θέσεων Υποψηφίων Διδακτόρων Τμήματος Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Το Τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με την υπ. αριθμ. 8/29-5-2020 , Θέμα 4ο της Συνέλευσης του Τμήματος προκηρύσσει 10 θέσεις υποψηφίων διδακτόρων και προσκαλεί τους ενδιαφερόμενους για την υποβολή υποψηφιοτήτων στα παρακάτω γνωστικά πεδία στα οποία υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς μελών ΔΕΠ του Τμήματος για επίβλεψη διδακτορικών διατριβών:

Χ. Ιωάννου (ΑΒΑΞ): ''Wake-up call'' η πανδημία για την Ευρώπη

Κατά την τοποθέτηση του στο πάνελ ‘Infrastructure Projects in the Region Post COVID-19’ την Παρασκευή 12 Ιουνίου, στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που διεξήχθη φέτος διαδικτυακά, ο Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ, έθεσε τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες τα μεγάλα έργα υποδομών μπορούν να αποτελέσουν κλειδί στην προσπάθεια της χώρας για την επιστροφή στην ανάπτυξη

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Όραμα και πραγματοποίηση έργων για την Καστοριά. Σύραγγα Κλεισούρας, Φυσικό Αέριο, Ενίσχυση του Πανεπιστημίου

Ο Βουλευτής Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας, δραστήριος και απτόητος παρά την σκαία μικροπολιτική κριτική άνευ ουσίας μερικών, συνεχίζει να εργάζεται συστηματικά σε καθημερινή βάση για την εξασφάλιση και πραγματοποίηση των απαραίτητων κυβερνητικών δράσεων που θα ενισχύσουν το κοινωνικοοικονομικό προφίλ της ΠΕ Καστοριάς.

"80 Χρόνια Φιλαρμονική Ροδολίβους 1923-2003", έρευνα-επιμέλεια Άγγελος Κλουντζός

Το 5ο βιβλίο στην ενότητα "Ροδολίβος - Αμφίπολη - Σέρρες, Συγγράμματα και συγγραφείς", που παρουσιάζει το TyposThes, εστιάζει στον Μουσικοδραματικό Σύλλογο Ροδολίβους "ΑΠΟΛΛΩΝ"

Στα 10 δισ. ευρώ το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από σήμερα μέχρι και τις 10 Ιουλίου 2020, το «Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 -2025», το οποίο καθορίζει, για την πρώτη προγραμματική περίοδο (2021-2025), τις προτεραιότητες ανά τομέα πολιτικής στο πλαίσιο των εθνικών αναπτυξιακών στόχων, τους ειδικούς στόχους και δράσεις, τον συνολικό και ανά πρόγραμμα προϋπολογισμό, καθώς και τα αποτελέσματα που επιδιώκονται με την εφαρμογή του.

Η Αίγυπτος ‘κατεβάζει’ στρατό ενώ επικρατούν Σάρατζ και Ερντογάν - Τανκς και ελικόπτερα στη Λιβύη -ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Παρά τις μεγαλοστομίες περί πρωτοβουλίας για εκεχειρία και περαιτέρω συζητήσεις, η Αίγυπτος φέρεται να αυξάνει την παρουσία των στρατιωτικών της δυνάμεων στα σύνορα με τη Λιβύη. Μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες στο μέτωπο της Λιβύης όπου φαίνεται πως αυτή τη στιγμή η πλάστιγγα γέρνει προς την πλευρά του Σαράτζ και του Ταγίπ Ερντογάν που τον στηρίζει.

Ενεργοποιήθηκε η ηλεκτρονική υπηρεσία έκδοσης βεβαίωσης Επαγγελματία Αγρότη

Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Αγροτική Ανάπτυξης και Τροφίμων,σε λειτουργία τέθηκε από την Δευτέρα 8 Ιουνίου 2020, η ηλεκτρονική υπηρεσία έκδοσης βεβαίωσης Επαγγελματία Αγρότη.

Αποκαλυπτήρια του ανδριάντα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στον Πειραιά

Με πρωτοβουλία του μητροπολίτη Πειραιώς κκ Σεραφείμ και με δωρεές των επιχειρήσεων-μελών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώςτοποθέτησαν το άγαλμα του «μαρμαρωμένου βασιλιά» Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, στην πόλη του Πειραιά. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σήμερα Δευτέρα 8 Ιουνίου,2020 του Αγίου Πνεύματος, στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος.Παρέστη η πολιτική και δημοτική αρχή και πλήθος κόσμου

Μάκης Βορίδης από τη Σιάτιστα: Στήριξη του κλάδου εκτροφής γουνοφόρων ζώων με 3 εκατομμύρια ευρώ

Διήμερη επίσκεψη στην ΠΕ Κοζάνης πραγματοποιεί ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάκης Βορίδης. Η πρώτη ημέρα της επίσκεψης του Υπουργού ξεκίνησε από το Δήμο Βοΐου και τη Σιάτιστα, και συγκεκριμένα με επίσκεψη στην επιχείρηση της οικογένειας Παπαγεωργίου, ΜΑΒΙΖ Α.Ε.

Ο πλανήτης Άρης κάποτε είχε έναν γιγάντιο δακτύλιο – Τι αποκάλυψε νέα έρευνα

Μια νέα έρευνα προέκυψε από επιστήμονες που αποφάσισαν να δουν με διαφορετική ματιά τα φεγγάρια-δορυφόρους του Άρη και τον τρόπο που σχηματίστηκαν. Ο Άρης μπορεί κάποτε να είχε ένα γιγαντιαίο δακτύλιο, ο οποίος αργότερα μετασχηματίστηκε σε ένα από τα περίεργα φεγγάρια του, σύμφωνα με νέα έρευνα.

ΕΚΠΑ: H Νομική Σχολή καταλαμβάνει την 4η θέση στον κόσμο σε διαγωνισμό εικονικής δίκης στο Διεθνές Αεροπορικό Δίκαιο

H Νομική Σχολή Αθηνών καταλαμβάνει την 4η θέση στον Κόσμο και δημιουργεί παράδοση εξαιρετικών επιδόσεων στο Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης στο Διεθνές Αεροπορικό Δίκαιο (2020 Leiden Sarin International Air Law Moot Court Competition). Με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνεται ότι η υπό την ακαδημαϊκή επίβλεψη του Επίκουρου Καθηγητή Γ. Κυριακόπουλου ομάδα της Νομικής Σχολής Αθηνών που συμμετείχε στον παγκόσμιο τελικό γύρο

Ανάσα ρευστότητας στις επιχειρήσεις: Φθηνά κρατικά δάνεια 1,4 δισ. ευρω

Ανοίγει η πλατφόρμα του δεύτερου κύκλου της επιστρεπτέας προκαταβολής. Σημαντική ανάσα ρευστότητας επιχειρήσεις ετοιμάζεται να δώσει το υπουργείο Οικονομικών με την αλλαγή των κριτηρίων στον δεύτερο κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής

Το παράσημο του Σταυρού Αξίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση Αλεξιπτωτιστών στον Ιωάννη-Κωνσταντίνο Τσακιρίδη

Νέα σημαντική τιμητική διάκριση και αναγνώριση για την κοινωνική δραστηριότητα που κατά καιρούς αναπτύσσει, έλαβε ο καστοριανός μουσικολόγος Ιωάννη-Κωνσταντίνος Τσακιρίδης, πρώην Αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Καστοριάς, από την Ευρωπαϊκή Ένωση Αλεξιπτωτιστών, η οποία του απένειμε το παράσημο του Σταυρού Αξίας:

Δρ. Λεωνίδα Πουλιόπουλου: Mini βιβλιοπαρουσίαση του νέου πονήματος του Δρ. Ανδρέα Μήλιου "Εταιρική Ταυτότητα και Εικόνα"

Το συγκεκριμένο άρθρο ή εάν θέλετε η δημοσίευση αυτή, γίνεται Κορονοϊου ένεκεν, αφού η προγραμματισμένη για τον Απρίλιο βιβλιοπαρουσίαση αναβλήθηκε. Έτσι λοιπόν επειδή δεν γνωρίζουμε πότε θα επιτραπούν οι ζωντανές παρουσιάσεις, θεωρήσαμε σκόπιμο να κάνουμε την εν λόγω παρουσίαση μέσω του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου.Το βιβλίο λοιπόν του συμπολίτη μας Ανδρέα Μήλιου είναι ένα άλλο αξιόλογο ακαδημαϊκό σύγγραμμα, που έρχεται να προστεθεί στα προηγούμενα συγγραφικά έργα του συμπολίτη μας και να καλύψει

Το περιοδικό "Καστοριανά Νέα" του Συλλόγου Καστοριανών Νέας Υόρκης σύντομα ξανακυκλοφορεί!!!

Άμεση παρέμβαση του βουλευτή κ. Ζήση Τζηκαλάγια για εσφαλμένες ειδησεογραφικές αναφορές περί Κορωναϊού στη Καστοριάς

Ο Βουλευτής Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας λαμβάνοντας γνώση για το περιστατικό σχετικά με την εσφαλμένη μετάδοση είδησης από τον τηλεοπτικό σταθμό πανελλήνιας εμβέλειας ΣΚΑΙ, περί κρούσματος Κορωναιού στη Καστοριά, άμεσα έδρασε κάνοντας δυναμική παρέμβαση στους υπεύθυνους αρμοδίους προς αποκατάσταση της αλήθειας και την ορθή πληροφόρηση των πολιτών

Σημαντική επιστολή του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη προς τον γιό του Ιωάννη (Γενναίο)

Η ΕΕΦ παρουσιάζει από την συλλογή της, μία ιδιαίτερα σημαντική επιστολή του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη προς τον γιό του Ιωάννη (Γενναίο) Κολοκοτρώνη, η οποία εστάλη τον Ιούλιο του 1826, όταν ο Ιμπραήμ είχε καταλάβει σχεδόν όλη την Πελοπόννησο, και οι Έλληνες είχαν χάσει το ηθικό τους.

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας ικανοποιείται. Ιδρύεται και θα λειτουργήσει Εσπερινό ΕΠΑΛ στη Καστοριά

Επιτυχία Ζήση Τζηκαλάγια – Επιτυχία της Καστοριάς Ο βουλευτής της Καστοριάς κ. Ζήσης, αφουγκραζόμενος ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Καστοριάς αλλά και την κοινότητα των εκπαιδευτικών για ίδρυση και λειτουργία Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου, κατάφερε ύστερα από συντονισμένες ενέργειες που πραγματοποίησε

Αρχίζουν οι αιτήσεις για το στεγαστικό επίδομα φοιτητών

Για την είσοδό τους στην ηλεκτρονική εφαρμογή, οι αιτούντες θα χρησιμοποιήσουν το όνομα χρήστη (username) και τον κωδικό (password) που τους χορηγήθηκε από την Α.Α.Δ.Ε. για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του TAXISnet.Από σήμερα, Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020 έως και τη Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020, μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση για τη χορήγησή του στεγαστικού επιδόματος οι φοιτητές, για το ακαδημαϊκό έτος 2019-20.

Αυστηρή προειδοποίηση Μητσοτάκη σε Τουρκία: Kλιμάκωση ίσον επιδείνωση σχέσεων με Ευρώπη

Επιστολές του πρωθυπουργού στην Ε.Ε. Με αναφορά στις τουρκικές προκλήσεις και τις κινήσεις του πρωθυπουργού, ξεκίνησε την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας. Όπως τόνισε «γίνεται ξεκάθαρο ότι ενδεχόμενο κλιμάκωσης από πλευρά της Τουρκίας δεν θα οδηγήσει σε ελληνοτουρκική αλλά σε κρίση των συνολικών σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Τουρκία», τόνισε.

Αυτά είναι τα κριτήρια για το νέο Εξοικονομώ κατ' οίκον

Τον Σεπτέμβριο έρχεται το νέο Εξοικονομώ κατ' οίκον, ενώ οι δικαιούχοι θα είναι πολύ περισσότεροι καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος αναμένεται να μειώσει τις εισοδηματικές κατηγορίες σε πέντε από επτά. Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», στο φετινό Εξοικονομώ κατ' οίκον θα υπάρξει αύξηση του ανώτατου εισοδήματος των ιδιοκτητών που κρίνονται δικαιούχοι των επιδοτήσεων, ενώ εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 70.000 ευρώ.

Ζήσης Τζηκαλάγιας στη Βουλή: Στοχευμένη αύξηση του αγροτικού εισοδήματος και πάταξη των παράνομων ελληνοποιήσεων

Ο Βουλευτής Καστοριάς κ, Ζήσης Τζηκαλάγιας με μεστό λόγο και επιχειρήματα αγορεύει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο αναδεικνύοντας την σημαντικότητα του νέου Νομοσχεδίου που αφορά νέες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμού του αγροτικού τομέα, συνδέοντας τα πλεονεκτήματα που θα προκύψουν από την ψήφιση και εφαρμογή του με τις αγροτικές δραστηριότητες στη περιοχή της Καστοριάς.

Η κυκλική οικονομία στο επίκεντρο της φιλοσοφίας μας

Παγκοσμίως περισσότερο από το 80% των λυμάτων από κατοικημένες περιοχές, πόλεις, βιομηχανίες και γεωργικές δραστηριότητες καταλήγουν στο περιβάλλον, χωρίς έλεγχο και επεξεργασία. Τουλάχιστον 1,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως χρησιμοποιούν μια πηγή πόσιμου νερού μολυσμένη από λύματα. Μέχρι το 2050, τουλάχιστον ένας στους τέσσερις ανθρώπους είναι πιθανό να ζει σε μια χώρα που πλήττεται από χρόνια ή συχνή έλλειψη νερού. Στον αντίποδα, η διεθνής ευαισθητοποίηση απέναντι στο περιβάλλον σχετίζεται άμεσα με την οικονομία των πόρων.

Επιχορηγήσεις ύψους 1.336.116 ευρώ σε δράσεις σύγχρονου πολιτισμού

Επιχορηγήσεις ύψους 1.336.116 ευρώ στον σύγχρονο πολιτισμό για δράσεις του 2020 ανακοίνωσε σήμερα το Yπουργείο Πολιτισμού. Οι επιχορηγήσεις «απαντούν σε πέντε διαφορετικές προσκλήσεις ενδιαφέροντος, της 16ης Ιανουαρίου 2020, που απευθύνονταν σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελείς ή πολιτιστικούς σκοπούς για τη στήριξη και ανάδειξη δράσεων του σύγχρονου πολιτισμού, στην Ελλάδα και το εξωτερικό» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «λόγω των έκτακτων συνθηκών που προέκυψαν εξαιτίας

Την κατασκευή της προθήκης για τη μεγάλη στολή του στρατηγού Ν. Πλαστήρα εξασφάλισε ο Υπουργός Δικαιοσύνης Κ. Τσιάρας

Την κατασκευή της προθήκης της μεγάλης στολής του Καρδιτσιώτη Στρατηγού και πολιτικού Νικολάου Πλαστήρα, χρηματοδοτεί το ΥΕΘΑ, μετά από επικοινωνία του συντοπίτη Υπουργού Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο Στις επαφές που ακολούθησαν με τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Αντώνη Οικονόμου, ο Καρδιτσιώτης Υπουργός ανέδειξε την ανάγκη κατασκευής της κατάλληλης

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Περιβάλλον - Εθελοντισμός - Νέοι της Καστοριάς

Ευμενή κρίση του βουλευτή Καστοριάς κ. Ζήση Τζηκαλάγια για περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες από νέους της πόλης με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.Χαιρετίζω την ωραία πρωτοβουλία της ΟΝΝΕΔ Καστοριάς σε συνεργασία με τον Αντιδήμαρχο Περιβάλλοντος, Πρασίνου & Πολιτικής Προστασίας, που στο πλαίσιο δράσεων για την Ημέρα του Περιβάλλοντος προχώρησε στην καθαριότητα μέρους της παραλίμνιας όχθης της πόλης.

Επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης για ανέργους με επίδομα 2.050 ευρώ

Προθεσμίες και Απαραίτητα Δικαιολογητικά!ΟΣΕΒΕ – Σύνδεσμος Εξαγωγέων, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020» , έχει αναλάβει ως Δικαιούχος την υλοποίηση της Πράξης «Συνδυασμένη παρέμβαση αναβάθμισης επαγγελματικών προσόντων για μακροχρόνια ανέργους επιστήμονες για την ενίσχυση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας των ΜΜΕ στις περιοχές παρέμβασης

Μείωση φόρων 13 δισ. ευρώ μετά τον κορονοϊό βλέπουν στο ΥΠΟΙΚ

Μεγάλα δημοσιονομικά περιθώρια για μειώσεις φόρων βλέπουν για την επόμενη τουλάχιστον διετία στο υπουργείο Οικονομικών. Εφόσον επαληθευτούν τα βασικά σενάρια για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2021 και τα επόμενα χρόνια, με ισχυρή ανάκαμψη μετά το τέλος της περιπέτειας του κορονοϊού, και η Ελλάδα λάβει τα προβλεπόμενα από την πρόταση της Κομισιόν κεφάλαια από το Ταμείο Στήριξης, τότε, όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, θα μειωθεί σημαντικά το φορολογικό βάρος στην οικονομία

Τετάρτη, 29 Απριλίου 2020

Ηθική διάσταση που ξεπερνά τις νότες

3_beethoven-by-j-schmid
«Oταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος», έλεγε ο Φρειδερίκος Σοπέν, «και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Είναι ασφαλώς ενδιαφέρουσα σύμπτωση ότι ο Μπετόβεν γεννήθηκε το 1770, στην κορύφωση του κινήματος «θύελλα και ορμή»: οι δύο αυτές λέξεις χρησιμοποιούνται συχνά προκειμένου να περιγράψουν συνολικά το δικό του δημιουργικό έργο, το οποίο επρόκειτο να μπολιαστεί επιπλέον από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης. Αναζήτησε τη γνώση κοντά στους κορυφαίους: Δεκαέξι χρόνων ταξίδεψε μέχρι τη Βιέννη προκειμένου να συναντήσει τον Μότσαρτ, τον οποίο παραμένει αβέβαιο εάν ποτέ είδε, ενώ πέντε χρόνια αργότερα επέστρεψε στην ίδια πόλη για να μαθητεύσει πλάι στον Χάιντν.

Hταν η εποχή κατά την οποία κέρδιζαν έδαφος τα πληκτροφόρα όργανα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έκαναν τον ήχο τους διαρκώς πιο ισχυρό, με αποτέλεσμα να μπορούν να στέκονται μόνα τους σε αρκετά μεγάλες αίθουσες ή ακόμα και να ανταγωνίζονται τον ήχο μιας ορχήστρας. Στη Βιέννη ο νεαρός Μπετόβεν διακρίθηκε ως δεξιοτέχνης πιανίστας. Hταν ένας από τους πρώτους συνθέτες που δεν υπηρετούσε σε Αυλή αλλά ζούσε από δημόσιες συναυλίες και εκδοτικά δικαιώματα. Εξίσου, όμως, εξαρτιόταν από τη γενναιοδωρία των ευγενών που τον υποστήριζαν, όπως οι πρίγκιπες Λιχνόφσκι, Λόμπκοβιτς και Ραζουμόφσκι. Πάτρονάς του υπήρξε επίσης ο αρχιδούκας Ροδόλφος, νεότερος γιος του αυτοκράτορα Λεοπόλδου Β΄ της Αυστρίας, στον οποίο ο συνθέτης έκανε μαθήματα πιάνου. Τα ονόματα όλων πέρασαν στην αθανασία χάρη στις συνθέσεις που τους αφιέρωσε ο Μπετόβεν.
Μία αφιέρωση ξεχωρίζει. Γράφτηκε, διεγράφη και ξαναγράφτηκε. Αφορά τη Συμφωνία σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55, την επονομαζόμενη «Ηρωική», έργο του 1803/04, το οποίο συνέβαλε αποφασιστικά στον μετασχηματισμό των αξιών και των μορφών της «κλασικής» περιόδου σε αυτόν της «ρομαντικής». Αρχικά ο συνθέτης σκόπευε να την αφιερώσει στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο οποίος εκείνη την εποχή στα μάτια του έμοιαζε να εκπροσωπεί τα δημοκρατικά, αντιμοναρχικά ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης. Ομως, το 1804 ο Μπετόβεν άλλαξε γνώμη και αφιέ-ρωσε το έργο στον πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, αξιολογώντας καλύτερα τη σημασία της μακροπρόθεσμης οικονομικής του στήριξης.
Στο μεταξύ, τον Μάιο του 1804 ο Ναπολέων είχε ανακηρύξει εαυτόν «αυτοκράτορα», γεγονός που τον έριξε στα μάτια του συνθέτη: «Ωστε λοιπόν δεν είναι παρά ένας κοινός θνητός! Τώρα θα ποδοπατήσει όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και θα ικανοποιήσει μονάχα τις φιλοδοξίες του. Τώρα θα θεωρήσει τον εαυτό του ανώτερο από όλους τους ανθρώπους και θα γίνει τύραννος!», φέρεται να είπε ο Μπετόβεν. Το 1806, στην πρώτη έκδοση της «Ηρωικής» αναφέρεται: «Συμφωνία ηρωική, που γράφηκε προκειμένου να τιμήσει τη μνήμη ενός μεγάλου άνδρα». Πιθανολογείται βάσιμα ότι ο «μεγάλος άνδρας» ήταν ο πρίγκιπας Λουδοβίκος Φερδινάνδος της Πρωσίας, ο οποίος είχε σκοτωθεί λίγες μέρες νωρίτερα: ο «Πρώσος Απόλλων», όπως ήταν το προσωνύμιό του, υπήρξε συνθέτης, πιανίστας, φίλος του Λόμπκοβιτς και ο Μπετόβεν του είχε επίσης αφιερώσει το τρίτο του Κοντσέρτο για πιάνο.

Η εξήγηση του Σοπέν
Το 1805 ο Μπετόβεν ήταν ήδη ο συνθέτης εκείνος για τον οποίο μιλούσε όλη η Ευρώπη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πολλά από τα έργα του είχαν κριθεί ως ακατανόητα και τεχνικά εξαιρετικά δύσκολα να παιχτούν. Οταν παρουσίασε τα Κουαρτέτα Ραζουμόφσκι ακόμα και οι κοντινοί του νόμιζαν ότι αστειεύεται. «Δεν είναι για εσάς», είπε ο συνθέτης, «είναι για το μέλλον». Ο Σοπέν έδινε την ακόλουθη εξήγηση: «Οταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Η Ενατη Συμφωνία, με τη μεγάλη διάρκειά της, τις υπέρμετρες τεχνικές δυσκολίες και τον ουτοπικό ιδεαλισμό της, έκανε πολλούς να σαστίσουν. Ηταν, όμως, πιθανότατα το έργο εκείνο, το οποίο ενέπνευσε τη μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, ενός επιστημονικού κλάδου, ο οποίος ανατέμνοντας ένα μουσικό κείμενο, και συγκεκριμένα αυτό της Ενάτης, μπορούσε να αποδείξει την ενότητα και τη συνέχεια που διέπουν ένα έργο που σε πρώτο άκουσμα έμοιαζε χαοτικό. Ετσι φάνηκε και στο κοινό της πρώτης παρουσίασης, που πάντως χειροκρότησε θερμά την εκτέλεση. Αναφέρεται ότι ο Μπετόβεν δεν ήταν πια σε θέση να το ακούσει και η κοντράλτο έπρεπε να τον πιάσει από το χέρι προκειμένου να τον στρέψει προς το ακροατήριο για να δει –με τα μάτια– την αποδοχή. Η ακοή του, η οποία σταδιακά τον εγκατέλειπε από το 1798, είχε πλέον επιδεινωθεί δραματικά.

Ξεχωριστές συνθέσεις
Μουσικοί και κοινό εισέπρατταν ότι οι συνθέσεις του είχαν κάτι ξεχωριστό και ήδη το 1840 ο κόσμος αντιμετώπιζε τον Μπετόβεν ως άνθρωπο του οποίου τα επιτεύγματα ενείχαν μια ηθική διάσταση, η οποία ξεπερνούσε αυτή καθαυτή τη μουσική του. Μέχρι σήμερα, σημαντικοί ερμηνευτές των έργων του θεωρούνται εκείνοι οι οποίοι με τον ένα ή το άλλο τρόπο αποδίδουν ακριβώς αυτή την πρόσθετη αξία, όχι απλά τις νότες. Η «Ηρωική», η πολύπαθη όπερά του «Φιντέλιο» με το περίφημο «Χορωδιακό των φυλακισμένων» και πάνω απ’ όλα η μελοποίηση της «Ωδής στη χαρά» του Φρίντριχ φον Σίλερ στο τελευταίο μέρος της Ενατης Συμφωνίας, στάθηκαν καθοριστικά για την εικόνα αυτή.

Ο Γερμανός Μπετόβεν, γαλουχημένος με τις αξίες του βιεννέζικου κλασικισμού στηρίχτηκε στις κατακτήσεις σήμερα λησμονημένων Γάλλων συνθετών όπως ο Γκοσέκ και ο Μεΐλ και εξέφρασε τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης, δημιουργώντας μια μουσική γλώσσα που ξεπέρασε το «εθνικό» και έδωσε φωνή στις αξίες του δυτικού πολιτισμού, τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη δημιουργούνταν εθνικά κράτη. Με τα ελπιδοφόρα συναισθήματα που αποπνέει η Ενάτη μοιάζει ως σάλπισμα κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και πολιτικής μεταρρύθμισης. Οχι συμπτωματικά η μουσική αυτή υιοθετήθηκε το 1972 ως «Υμνος της Ευρώπης» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και σήμερα από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι γιορτές με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν, περισσότερο από αφορμή για μερικές καλές συναυλίες, αποτελούν ίσως μια αφορμή για στοχασμό γύρω από το νόημα των πραγμάτων, τις διαφορετικές ιδεολογίες, τον κόσμο και τη δική μας θέση μέσα σε αυτόν.

Είναι ασφαλώς ενδιαφέρουσα σύμπτωση ότι ο Μπετόβεν γεννήθηκε το 1770, στην κορύφωση του κινήματος «θύελλα και ορμή»: οι δύο αυτές λέξεις χρησιμοποιούνται συχνά προκειμένου να περιγράψουν συνολικά το δικό του δημιουργικό έργο, το οποίο επρόκειτο να μπολιαστεί επιπλέον από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης. Αναζήτησε τη γνώση κοντά στους κορυφαίους: Δεκαέξι χρόνων ταξίδεψε μέχρι τη Βιέννη προκειμένου να συναντήσει τον Μότσαρτ, τον οποίο παραμένει αβέβαιο εάν ποτέ είδε, ενώ πέντε χρόνια αργότερα επέστρεψε στην ίδια πόλη για να μαθητεύσει πλάι στον Χάιντν.
Hταν η εποχή κατά την οποία κέρδιζαν έδαφος τα πληκτροφόρα όργανα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έκαναν τον ήχο τους διαρκώς πιο ισχυρό, με αποτέλεσμα να μπορούν να στέκονται μόνα τους σε αρκετά μεγάλες αίθουσες ή ακόμα και να ανταγωνίζονται τον ήχο μιας ορχήστρας. Στη Βιέννη ο νεαρός Μπετόβεν διακρίθηκε ως δεξιοτέχνης πιανίστας. Hταν ένας από τους πρώτους συνθέτες που δεν υπηρετούσε σε Αυλή αλλά ζούσε από δημόσιες συναυλίες και εκδοτικά δικαιώματα. Εξίσου, όμως, εξαρτιόταν από τη γενναιοδωρία των ευγενών που τον υποστήριζαν, όπως οι πρίγκιπες Λιχνόφσκι, Λόμπκοβιτς και Ραζουμόφσκι. Πάτρονάς του υπήρξε επίσης ο αρχιδούκας Ροδόλφος, νεότερος γιος του αυτοκράτορα Λεοπόλδου Β΄ της Αυστρίας, στον οποίο ο συνθέτης έκανε μαθήματα πιάνου. Τα ονόματα όλων πέρασαν στην αθανασία χάρη στις συνθέσεις που τους αφιέρωσε ο Μπετόβεν.
Μία αφιέρωση ξεχωρίζει. Γράφτηκε, διεγράφη και ξαναγράφτηκε. Αφορά τη Συμφωνία σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55, την επονομαζόμενη «Ηρωική», έργο του 1803/04, το οποίο συνέβαλε αποφασιστικά στον μετασχηματισμό των αξιών και των μορφών της «κλασικής» περιόδου σε αυτόν της «ρομαντικής». Αρχικά ο συνθέτης σκόπευε να την αφιερώσει στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο οποίος εκείνη την εποχή στα μάτια του έμοιαζε να εκπροσωπεί τα δημοκρατικά, αντιμοναρχικά ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης. Ομως, το 1804 ο Μπετόβεν άλλαξε γνώμη και αφιέ-ρωσε το έργο στον πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, αξιολογώντας καλύτερα τη σημασία της μακροπρόθεσμης οικονομικής του στήριξης.
Στο μεταξύ, τον Μάιο του 1804 ο Ναπολέων είχε ανακηρύξει εαυτόν «αυτοκράτορα», γεγονός που τον έριξε στα μάτια του συνθέτη: «Ωστε λοιπόν δεν είναι παρά ένας κοινός θνητός! Τώρα θα ποδοπατήσει όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και θα ικανοποιήσει μονάχα τις φιλοδοξίες του. Τώρα θα θεωρήσει τον εαυτό του ανώτερο από όλους τους ανθρώπους και θα γίνει τύραννος!», φέρεται να είπε ο Μπετόβεν. Το 1806, στην πρώτη έκδοση της «Ηρωικής» αναφέρεται: «Συμφωνία ηρωική, που γράφηκε προκειμένου να τιμήσει τη μνήμη ενός μεγάλου άνδρα». Πιθανολογείται βάσιμα ότι ο «μεγάλος άνδρας» ήταν ο πρίγκιπας Λουδοβίκος Φερδινάνδος της Πρωσίας, ο οποίος είχε σκοτωθεί λίγες μέρες νωρίτερα: ο «Πρώσος Απόλλων», όπως ήταν το προσωνύμιό του, υπήρξε συνθέτης, πιανίστας, φίλος του Λόμπκοβιτς και ο Μπετόβεν του είχε επίσης αφιερώσει το τρίτο του Κοντσέρτο για πιάνο.
Η εξήγηση του Σοπέν
Το 1805 ο Μπετόβεν ήταν ήδη ο συνθέτης εκείνος για τον οποίο μιλούσε όλη η Ευρώπη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πολλά από τα έργα του είχαν κριθεί ως ακατανόητα και τεχνικά εξαιρετικά δύσκολα να παιχτούν. Οταν παρουσίασε τα Κουαρτέτα Ραζουμόφσκι ακόμα και οι κοντινοί του νόμιζαν ότι αστειεύεται. «Δεν είναι για εσάς», είπε ο συνθέτης, «είναι για το μέλλον». Ο Σοπέν έδινε την ακόλουθη εξήγηση: «Οταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Η Ενατη Συμφωνία, με τη μεγάλη διάρκειά της, τις υπέρμετρες τεχνικές δυσκολίες και τον ουτοπικό ιδεαλισμό της, έκανε πολλούς να σαστίσουν. Ηταν, όμως, πιθανότατα το έργο εκείνο, το οποίο ενέπνευσε τη μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, ενός επιστημονικού κλάδου, ο οποίος ανατέμνοντας ένα μουσικό κείμενο, και συγκεκριμένα αυτό της Ενάτης, μπορούσε να αποδείξει την ενότητα και τη συνέχεια που διέπουν ένα έργο που σε πρώτο άκουσμα έμοιαζε χαοτικό. Ετσι φάνηκε και στο κοινό της πρώτης παρουσίασης, που πάντως χειροκρότησε θερμά την εκτέλεση. Αναφέρεται ότι ο Μπετόβεν δεν ήταν πια σε θέση να το ακούσει και η κοντράλτο έπρεπε να τον πιάσει από το χέρι προκειμένου να τον στρέψει προς το ακροατήριο για να δει –με τα μάτια– την αποδοχή. Η ακοή του, η οποία σταδιακά τον εγκατέλειπε από το 1798, είχε πλέον επιδεινωθεί δραματικά.

Ξεχωριστές συνθέσεις
Μουσικοί και κοινό εισέπρατταν ότι οι συνθέσεις του είχαν κάτι ξεχωριστό και ήδη το 1840 ο κόσμος αντιμετώπιζε τον Μπετόβεν ως άνθρωπο του οποίου τα επιτεύγματα ενείχαν μια ηθική διάσταση, η οποία ξεπερνούσε αυτή καθαυτή τη μουσική του. Μέχρι σήμερα, σημαντικοί ερμηνευτές των έργων του θεωρούνται εκείνοι οι οποίοι με τον ένα ή το άλλο τρόπο αποδίδουν ακριβώς αυτή την πρόσθετη αξία, όχι απλά τις νότες. Η «Ηρωική», η πολύπαθη όπερά του «Φιντέλιο» με το περίφημο «Χορωδιακό των φυλακισμένων» και πάνω απ’ όλα η μελοποίηση της «Ωδής στη χαρά» του Φρίντριχ φον Σίλερ στο τελευταίο μέρος της Ενατης Συμφωνίας, στάθηκαν καθοριστικά για την εικόνα αυτή.

Ο Γερμανός Μπετόβεν, γαλουχημένος με τις αξίες του βιεννέζικου κλασικισμού στηρίχτηκε στις κατακτήσεις σήμερα λησμονημένων Γάλλων συνθετών όπως ο Γκοσέκ και ο Μεΐλ και εξέφρασε τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης, δημιουργώντας μια μουσική γλώσσα που ξεπέρασε το «εθνικό» και έδωσε φωνή στις αξίες του δυτικού πολιτισμού, τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη δημιουργούνταν εθνικά κράτη. Με τα ελπιδοφόρα συναισθήματα που αποπνέει η Ενάτη μοιάζει ως σάλπισμα κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και πολιτικής μεταρρύθμισης. Οχι συμπτωματικά η μουσική αυτή υιοθετήθηκε το 1972 ως «Υμνος της Ευρώπης» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και σήμερα από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι γιορτές με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν, περισσότερο από αφορμή για μερικές καλές συναυλίες, αποτελούν ίσως μια αφορμή για στοχασμό γύρω από το νόημα των πραγμάτων, τις διαφορετικές ιδεολογίες, τον κόσμο και τη δική μας θέση μέσα σε αυτόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου