Η Γαλλική Εθνοσυνέλευση θα συνεδριάζει υπο το βλέμμα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και της Σχολής των Αθηνών!!!!

Η «Σχολή των Αθηνών», ένα από τα διασημότερα έργα που φιλοτέχνησε ο χρωστήρας του Ραφαήλ αποτίοντας φόρο τιμής στους μεγαλύτερους στοχαστές της αρχαιότητας από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, αλλά και εκείνους της Αναγέννησης κοσμεί και πάλι από σήμερα την αίθουσα της Ολομέλειας στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση

Δραστηριότητες Ζήση Τζηκαλάγια σχετικά με την Καστοριά και απολιγνιτοποίηση της Δ. Μακεδονίας

Ο Βουλευτής της Ν.Δ Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας συνοδευόμενος από τον κ. Νικόλαο Κωνσταντίνου επιχειρηματία-επενδυτή, επισκέφθηκε τον κ. Κωστή Μουσουρούλη, Πρόεδρο του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης στην Μεταλιγνιτική Εποχή. Έγινε εκτεταμένη συζήτηση για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να ωφεληθούν περιοχές όπως της Καστοριάς που δεν έχουν λιγνίτη. Αναζητήθηκαν διέξοδοι για να βρεθούν λύσεις που θα διευκολύνουν μικρούς και μικρομεσαίους επενδυτές να

Ηθική και οικονομία

Πενήντα χρόνια μετά τη γέννησή της, η έννοια της ηθικής οικονομίας παρουσιάζει αξιοσημείωτο δυναμισμό και έχει εδραιωθεί στις κοινωνικές επιστήμες. Υπάρχει ηθική στην οικονομία; Μπορεί κανείς να είναι αποτελεσματικός οικονομικά και συγχρόνως να είναι τίμιος, ενάρετος, αλτρουιστής; Είναι η ηθική ένας κώδικας ενδεδειγμένων συμπεριφορών που εξασφαλίζουν την επιτυχημένη κοινωνική συμβίωση, ενώ η οικονομία ένα πεδίο ανταγωνισμού ατόμων που το καθένα επιδιώκει το στενά ατομικό του συμφέρον με στόχο την επικράτησή του έναντι των άλλων;

Πρωτοβουλία Ζ. Τζηκαλάγια για σύσκεψη σχετικά με την λήψη αποφάσεων έγκαιρης και επαρκούς διανομής καυσόξυλων στους δικαιούχους κατοίκους

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ Θέμα: Σύσκεψη για την λήψη αποφάσεων για την έ γ κ α ι ρ η και ε π α ρ κ ή διανομή των καυσόξυλων για τις ατομικές τους ανάγκες των δικαιούχων κατοίκων των χωριών του Νομού Καστοριάς. Ο Βουλευτής Καστοριάς της Ν.Δ κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας γνωρίζει πως πέρυσι οι κάτοικοι ταλαιπωρήθηκαν

15.000 προσλήψεις στον στρατό: «Επαναξιολογείται το πλαίσιο στρατιωτικής θητείας»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, από το βήμα του Thessaloniki Helexpo Forum πως θα γίνουν 15.000 προσλήψεις στον στρατό σε ορίζοντας πενταετίας. Όλο το εξοπλιστικό πρόγραμμα. «Ανακοινώνω έξι εμβληματικές αποφάσεις που πολλαπλασιάζουν την ισχύ τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα των ελληνικών όπλων», τόνισε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης:

Ζ. Τζηκαλάγιας: Καλή σχολική χρονιά. Μπορούμε και παιδεία να προσφέρουμε και την υγεία όλων μας να προστατέψουμε.

ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Κ α λ ή σ χ ο λ ι κ ή χ ρ ο ν ι ά στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των παιδιών. Φέτος θα είναι διαφορετικά, αλλά Θ α έ ρ θ ο υ ν καλύτερα χρόνια σύντομα.

"Παρατείνονται για δύο μήνες όλα τα επιδόματα ανεργίας του ΟΑΕΔ

Tην δίμηνη παράταση των επιδομάτων ανεργίας που έληξαν ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα παρατείνεται για δύο μήνες τα επιδόματα ανεργίας όσων έληξε η επιδότηση ανεργίας τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Η δίμηνη παράταση αφορά τα επιδόματα ανεργίας και μακροχρόνιας ανεργίας, καθώς και του βοηθήματος ανεργίας αυτοαπασχολουμένων, σε όσους ανέργους έληξε η επιδότησή τους εντός Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Ο Μορφωτικός Σύλλογος < Ορεστίς > αναδεικνύει την ιστορική, λαογραφική, θρησκευτική και εκπαιδευτική διαδρομή του Άργους Ορεστικού

Ο Βουλευτής Καστοριάς Ζήσης Τζηκαλάγιας παρευρέθηκε και συμμετείχε ενεργά στην παρουσίαση φωτογραφικού υλικού από τον Μορφωτικό Σύλλογο <ορεστίς> από το 1890 και μετά. Αξιόλογη προσπάθεια που αναδεικνύει την ιστορική, λαογραφική, θρησκευτική και εκπαιδευτική διαδρομή του Άργους Ορεστικού. Αξίζει που θα ολοκληρωθεί η προσπάθεια με την έκδοση φωτογραφικού λευκώματος, β)στην παρουσίαση του βιβλίου του Μιχάλη Πλίτση για την σχέση της βλάχικης διαλέκτου με τις αρχαίες ελληνικές. Όλοι παρευρισκόμενοι Σαμαρινιώτες και μη εξεπλάγησαν ευχάριστα.

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Εξασφάλιση άμεσης ρευστότητας στις επιχειρήσεις του κλάδου της γουνοποιίας

Ο Βουλευτής Καστοριάς της ΝΔ κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας επισκέφθηκε στο γραφείο του στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη. Μετά από ουσιαστική διαλογική συζήτηση ανακοινώνεται:α) στην επόμενη ΚΥΑ του Σεπτεμβρίου θα συμπεριλαμβάνονται ΟΛΟΙ οι ΚΑΔ που αφορούν την γούνα και β) και κυριότερο στην επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ που έρχεται, θα περιλαμβάνονται ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ ΟΛΟΙ οι ΚΑΔ της γουνοποιΐας. Αυτό θα δώσει ρευστότητα άμεση στις επιχειρήσεις με τους πολύ χαμηλούς τζίρους που εμφάνισαν έως και Αύγουστο 2020..

Η ανακάλυψη που φέρνει τον Πλάτωνα ξανά στο προσκήνιο

Ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε ότι το μέσο σχήμα των πετρωμάτων που κατακερματίζονται στη φύση είναι ο κύβος, «δικαιώνοντας» τη θεωρία του αρχαίου φιλοσόφου για τη σύσταση της Γης. Αέρας, Νερό, Φωτιά και Γη: αυτά είναι τα τέσσερα θεμελιώδη στοιχεία τα οποία συνθέτουν το Σύμπαν, όπως το περιέγραψε ο Πλάτων στο έργο του «Τίμαιος». Καθένα από αυτά τα στοιχεία, σύμφωνα με τη σκέψη του μεγάλου φιλοσόφου, συνίσταται από κανονικά πολύεδρα:

Νέος ψηφιακός μηχανισμός ελέγχου των κρατικών δαπανών

Να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα του μηχανισμού ελέγχου των κρατικών δαπανών επιδιώκεται μέσω της δημιουργίας πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης δημοσιονομικών ελέγχων που δρομολογεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και τον υφυπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη. Οι δημοσιονομικοί έλεγχοι σε φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου είχαν ατονήσει επί μακρόν, καθυστερούσαν σημαντικά να πραγματοποιηθούν, ενώ χώλαινε ο έγκαιρος καταλογισμός της υπέρβασης όταν οι δαπάνες μιας κρατικής υπηρεσίας είχαν διαφορά από τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό

Με παρέμβαση Ζήση Τζηκαλάγια η υποστήριξη και η καλύτερη δυνατή εξόπληση του Γυμνασίου Κορησού

Ο αξιότιμος Βουλευτής ΝΔ Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας για άλλη μια φορά στην διάθεση της σχολικής κοινότητας μεριμνά και αγωνίζεται, ώστε τα Σχολεία της Καστοριάς να τύχουν της καλύτερης δυνατής μέριμνας από τον πρώην Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων για την ικανοποίηση των πάγιων λειτουργικών αναγκών τους. Η καινούρια σχολική χρονιά ξεκινά με καλές προϋποθέσεις.Στο Γυμνάσιο Κορησού έφθασε ο περισσότερος εξοπλισμός που είχε ζητηθεί από τις < Κτιριακές Υποδομές > ( πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων). Έτσι οι μαθητές θα βρουν καινούρια θρανία και καρέκλες,όπως και οι καθηγητές τους.

Ι. Τσακιρίδης περί Φιλαρμονικής: Ήρθε Σεπτέμβριος και έπρεπε να είμαστε έτοιμοι αλλά είμαστε διαλυμένοι...

Πέρσι τέτοιο καιρό αλλά και όλο το υπόλοιπο καλοκαίρι του 2019, το Σχολείο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Καστοριάς δεν έπαυσε να λειτουργεί, πραγματοποιώντας εντατικές και συστηματικές προετοιμασίες για την συμμετοχή στις παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου και 11ης Νοεμβρίου αλλά και στην λιτανεία του Αγίου Μηνά, παρουσιάζοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα

The Art of Fur - «Η Τέχνη της Γούνας, Ιστορία και Πολιτισμός» - Ντοκιμαντέρ

Το ντοκιμαντέρ «Η Τέχνη της Γούνας, Ιστορία και Πολιτισμός» παρουσιάζει την εξέλιξη της τέχνης της επεξεργασίας της γούνας, την ιστορία της από τα χρόνια του Βυζαντίου έως σήμερα. Ντοκουμέντα, μαρτυρίες, έρευνα και στοιχεία συνθέτουν αυτό το μοναδικό οπτικοακουστικό έργο της Ελληνικής Ομοσπονδίας Γούνας.

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Οι φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις είχαν ιδιαίτερα γνωρίσματα

Οι φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις είχαν ιδιαίτερα γνωρίσματα. Τα σχολεία ήταν κλειστά το 1/3 του σχολικού έτους, όπως και τα επίσημα φροντιστήρια υποβοήθησης της προετοιμασίας. Ως ψύχραιμο απολογισμό ήθελα να επισημάνω

Ανακοίνωση της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Καστοριάς για τις εκδηλώσεις στο Βίτσι

Ανακοινώνεται ότι, την 30η Αυγούστου 2020, ημέρα Κυριακή και ώρα 10:30, θα τελεστεί στο ΒΙΤΣΙ Επετειακή εκδήλωση Μνήμης, για τους πεσόντες Αξιωματικούς, Οπλίτες και Λοιπό Πληθυσμό της Πατρίδας μας, στις επιχειρήσεις 1946-1949, κατά τους αγώνες, για την ελευθερία του Έθνους μας.

Ο θεσμός των υποτροφιών του Συλλόγου Καστοριέων Νέας Υόρκης «Ομόνοια» προάγει την αριστεία και φιλοπατρία στην κοινωνία της Καστοριάς."

Το καλοκαίρι στην Καστοριά δεν αποτελεί μόνο μια περίοδο ξεγνοιασιάς και ξεκούρασης σε ένα ευχάριστο όμορφο φυσικό περιβάλλον για τους κατοίκους και επισκέπτες της, αλλά είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με όμορφες στιγμές από την επιστροφή των απόδημων πουλιών της, τους απανταχού Καστοριανούς που οι συνθήκες της ζωής τους ώθησαν σε μακρινά μέρη να εδραιώσουν την ζωή και την επαγγελματική τους δραστηριότητα.

Παρέμβαση Ζ. Τζηκαλάγια για την αποκατάσταση των προκληθείσων ζημιών της πρόσφατης χαλαζόπτωσης σε Πτελέα-Κρανοχώρι.

Ο Βουλευτής Καστοριάς της Ν.Δ Ζήσης Τζηκαλάγιας ανταποκρινόμενος στο αίτημα του Δημάρχου Νεστορίου Χρήστου Γκοσλιόπουλου, οργάνωσε συναντήσεις στο γραφείο του Υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου και με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη.Από τις συσκέψεις προκύπτει:

Παρέμβαση Ζήση Τζηκαλάγια: Να αλλάξει η Κυβέρνηση την διατύπωση πως τα εκτρεφόμενα γουνοφόρα ζώα είναι αιχμάλωτα

Ο βουλευτής Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας παρεμβαίνει, ώστε στο ορθό να αποκατασταθούν οι διατυπώσεις που αφορούν τα εκτρεφόμενα γουνοφόρα ζώα από τους κρατικούς και κυβερνητικούς φορείς καθώς κατά καιρούς το εν λόγω θέμα έχει αποτελέσει αντικείμενο κοινωνικής και πολιτικής εκμετάλλευσης από κινήματα με αμφίβολες προθέσεις και παρασκηνιακά συμφέροντα , στοχοποιώντας τα εκτροφεία και πλήτωντας οικονομικά τον επαγγελματικό κλάδο εντός και εκτός της Καστοριάς.

Ο υφυπουργός Άμυνας Αλκιβιάδης Στεφανής θα τιμήσει την μάχη του Ελληνικού Στρατού έναντι των κομμουνιστικών συμμοριών του 1946-49

Τη συμμετοχή του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδη Στεφανή, ως εκπροσώπου της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις εκδηλώσεις που διοργανώνει η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, όπως κάθε χρόνο, στα τέλη Αυγούστου, στον Γράμμο και στο Βίτσι, έκανε γνωστή στις (20/8) η διεύθυνση δημοσίων σχέσεων της ΕΑΑΣ. Δείτε εδώ τη σχετική ανακοίνωση.

Η Ευρώπη «ξορκίζει» ένα νέο lockdown

Καθώς η Ευρώπη, και μαζί της μεγάλο μέρος του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ, βρίσκεται αντιμέτωπη με το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εντείνεται καθημερινά η ανησυχία για το ενδεχόμενο να καταστεί αναγκαία μια νέα αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας το φθινόπωρο. Καθίσταται, όμως, όλο και πιο σαφές ότι ζητούμενο για τις κυβερνήσεις είναι πλέον να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, καθώς θα έδινε τη χαρακτηριστική βολή σε κάθε οικονομία και στην παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της.

ΣΥΛΛΥΠΗΤΗΡΙΑ Ζήση Τζηκαλάγια για τον αδόκητο χαμό του συμπολίτη μας Βασίλη Αλεξανδρίδη

Τέλη δεκαετίας του '60 η <κυρα-βαγγελιώ> έγκυος, ο άνδρας της Δημήτρης ο <καλοριφερτζής> με την κόρη τους Σούλα στην αγκαλιά ακόμη, ερχόμενοι από τον Φιλώτα εγκαταστάθηκαν στην Ιωάννου Κωτσίδη 5 στο Ντολτσό, στο διαμέρισμα κάτω ακριβώς από το πατρικό μου σπίτι. Λίγους μήνες μετά γεννήθηκε ο Βασιλάκης ο οποίος μεγάλωσε και στο σπίτι μου. Με μεγάλη χαρά τον <διάβαζα> σε κάποια μαθήματα που δεν ήταν τόσο καλός μαθητής. Όταν έγινα φοιτητής < συνέχισε> με την αδερφή μου.Ο Βασίλης κάθε φορά που έμπαινα στο μαγαζί του θυμόταν με έντονα ευχάριστα συναισθήματα τα 25 χρόνια που μεγαλώσαμε στην ίδια οικογενειακή οικοδομή και μου εξέφραζε την ευγνωμοσύνη του αναπολώντας μαζί τις παιδικές μας αναμνήσεις.

Εξοικονομώ : Επιδότηση έως 85% για... πράσινα σπίτια - Ολο το πρόγραμμα

Επιχορηγήσεις που μπορούν να φθάσουν έως και το 85% των εργασιών για συγκεκριμένες οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές παρεμβάσεις για να πετύχουν ενεργειακή εξοικονόμηση και αυτονομία δίνεται με το νέο πρόγραμμα. Την «πόρτα» 45.000 - 60.000 πολιτών που θέλουν να ανακαινίσουν τα σπίτια τους προκειμένου να πετύχουν ενεργειακή εξοικονόμηση και αυτονομία ανοίγει το πρόγραμμα «Εξοικονομώ - Αυτονομώ».

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Μεθεόρτια της Παναγίας στη Σαμαρίνα

Η μεθεόρτια ημέρα της Παναγίας ξεκίνησε με τον φίλο Μιχάλη Αντωνόπουλο από το πανέμορφο Δοτσικό των Γρεβενών όπου μας υποδέχθηκαν ο πρ. Βουλευτής Τιμολέων Κοψαχείλης και ο πολιτευτής Θανάσης Σταυρόπουλος.

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ: Πιστεύω πως ένας άνθρωπος μπορεί να αξίζει περισσότερο από τα πλήθη των ανθρώπων

Πιστεύω πως ένας άνθρωπος μπορεί να αξίζει περισσότερο από τα πλήθη των ανθρώπων: Μου αρέσει ο άνθρωπος, δεν μ΄αρέσουν τα πλήθη με την χοντροκοπιά τους. Έχουν βέβαια δύναμη τα πλήθη, αλλά και ο ένας άνθρωπος έχει δύναμη πιο τρανή και πιο έμορφη.....

Ζήσης Τζηκαλάγιας: Τα εκτροφεία γουνοφόρων ζώων να ενταχθούν στις δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Ο Βουλευτής ΝΔ Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας μιλώντας στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής έθεσε το θέμα, ώστε και τα εκτροφεία γουνοφόρων ζώων να ενταχθούν στις δραστηριότητες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τους μαθητές των Σχολείων.

Δρ. Λεωνίδας Πουλιόπουλος: Ο “εμφύλιος πόλεμος” για την Φιλαρμονική δεν βοηθά τον τόπο μας

Πέρασαν σχεδόν 8 χρόνια από τότε που η Δημοτική Αρχή Χατζησυμεωνίδη τίμησε τον καλλιτέχνη μουσικό και αξιολογότατο άνθρωπο της μουσικής τέχνης Μαέστρο Βασίλειο Δόικο. Μεταξύ των πολλών και αξιόλογων ομιλητών τότε ήταν και ένας νέος μουσικολόγος με όνειρο να επανιδρύσει την Φιλαρμονική του Δήμου Καστοριάς.

Επίδομα 2.000 ευρώ για εθελούσια επιστροφή 5.000 μεταναστών στις πατρίδες τους- Ξεκίνησαν οι αιτήσεις

Ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα η κατάθεση των αιτήσεων για την παροχή 2.000 ευρώ στο πλαίσιο της εθελοντικής επιστροφής 5.000 αιτούντων άσυλου από τα νησιά του Αιγαίου στις χώρες καταγωγής τους

Στρατός Ξηράς – Μάσκα: Υποχρεωτική σε όλα τα στρατόπεδα

Στρατός Ξηράς: Έκτακτα μέτρα παίρνει το ΓΕΣ επεκτείνοντας στους επισκέπτες των Μονάδων τη χρήση μάσκας. Σύμφωνα με επείγον σήμα που εξέδωσε το Γενικό Επιτελείο Στρατού, στο πλαίσιο της προστασίας από τη μετάδοση του covid-19, και προκειμένου να προλάβουν 2ο κύμα της νόσου, επιβάλει να φοράνε μη ιατρική μάσκα:

Με τέσσερις τρόπους η πληρωμή του λογαριασμού της εφορίας

Η υγειονομική κρίση και τα προβλήματα καταβολής των φορολογικών υποχρεώσεων από πολλούς φορολογουμένους οδήγησαν το υπουργείο Οικονομικών στην παροχή μιας σειράς επιλογών με στόχο να μπορέσουν να καταβάλουν τους φόρους που τους αναλογούν. Ολοι οι φορολογούμενοι μπορούν να επιλέξουν από την εφάπαξ καταβολή του φόρου εισοδήματος με έκπτωση 2%, ή 8 μηνιαίες δόσεις, ή ακόμα και την ένταξη των οφειλών τους στην πάγια ρύθμιση που προβλέπει 12 ή 24 δόσεις. Ο φόρος εισοδήματος που καλούνται να πληρώσουν πάνω 3.000.000 φορολογούμενοι υπερβαίνει τα 3,3 δισ., ενώ από τον Σεπτέμβριο θα έρθει και ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ ύψους 2,5 δισ.

Συνεχείς παρεμβάσεις Ζήση Τζηκαλάγια για την αντιμετώπιση των επιθέσεων αρκούδας

Ο Βουλευτής Καστοριάς κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας σε καθημερινή βάση διατηρεί επαφές με τους πολίτες της Καστοριάς που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από τις ανεξέλεγκτες αρκούδες που διαβιούν στην ευρύτερη ορεινή περιοχή της.

Η Ελλάδα γίνεται προορισμός για μεγάλες παραγωγικές επενδύσεις - Έρευνα της Ernst & Young

Ιδιαίτερα αυξημένο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στη βιομηχανία σύμφωνα με την έρευνα της Ernst & Young. Στην 29η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ως προς τον αριθμό των άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) το 2019, από την 35η θέση τo 2018, ανέβηκε η Ελλάδα στο πλαίσιο έρευνας της Ernst & Young (ΕΥ).

Τετάρτη, 29 Απριλίου 2020

Ηθική διάσταση που ξεπερνά τις νότες

3_beethoven-by-j-schmid
«Oταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος», έλεγε ο Φρειδερίκος Σοπέν, «και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Είναι ασφαλώς ενδιαφέρουσα σύμπτωση ότι ο Μπετόβεν γεννήθηκε το 1770, στην κορύφωση του κινήματος «θύελλα και ορμή»: οι δύο αυτές λέξεις χρησιμοποιούνται συχνά προκειμένου να περιγράψουν συνολικά το δικό του δημιουργικό έργο, το οποίο επρόκειτο να μπολιαστεί επιπλέον από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης. Αναζήτησε τη γνώση κοντά στους κορυφαίους: Δεκαέξι χρόνων ταξίδεψε μέχρι τη Βιέννη προκειμένου να συναντήσει τον Μότσαρτ, τον οποίο παραμένει αβέβαιο εάν ποτέ είδε, ενώ πέντε χρόνια αργότερα επέστρεψε στην ίδια πόλη για να μαθητεύσει πλάι στον Χάιντν.

Hταν η εποχή κατά την οποία κέρδιζαν έδαφος τα πληκτροφόρα όργανα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έκαναν τον ήχο τους διαρκώς πιο ισχυρό, με αποτέλεσμα να μπορούν να στέκονται μόνα τους σε αρκετά μεγάλες αίθουσες ή ακόμα και να ανταγωνίζονται τον ήχο μιας ορχήστρας. Στη Βιέννη ο νεαρός Μπετόβεν διακρίθηκε ως δεξιοτέχνης πιανίστας. Hταν ένας από τους πρώτους συνθέτες που δεν υπηρετούσε σε Αυλή αλλά ζούσε από δημόσιες συναυλίες και εκδοτικά δικαιώματα. Εξίσου, όμως, εξαρτιόταν από τη γενναιοδωρία των ευγενών που τον υποστήριζαν, όπως οι πρίγκιπες Λιχνόφσκι, Λόμπκοβιτς και Ραζουμόφσκι. Πάτρονάς του υπήρξε επίσης ο αρχιδούκας Ροδόλφος, νεότερος γιος του αυτοκράτορα Λεοπόλδου Β΄ της Αυστρίας, στον οποίο ο συνθέτης έκανε μαθήματα πιάνου. Τα ονόματα όλων πέρασαν στην αθανασία χάρη στις συνθέσεις που τους αφιέρωσε ο Μπετόβεν.
Μία αφιέρωση ξεχωρίζει. Γράφτηκε, διεγράφη και ξαναγράφτηκε. Αφορά τη Συμφωνία σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55, την επονομαζόμενη «Ηρωική», έργο του 1803/04, το οποίο συνέβαλε αποφασιστικά στον μετασχηματισμό των αξιών και των μορφών της «κλασικής» περιόδου σε αυτόν της «ρομαντικής». Αρχικά ο συνθέτης σκόπευε να την αφιερώσει στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο οποίος εκείνη την εποχή στα μάτια του έμοιαζε να εκπροσωπεί τα δημοκρατικά, αντιμοναρχικά ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης. Ομως, το 1804 ο Μπετόβεν άλλαξε γνώμη και αφιέ-ρωσε το έργο στον πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, αξιολογώντας καλύτερα τη σημασία της μακροπρόθεσμης οικονομικής του στήριξης.
Στο μεταξύ, τον Μάιο του 1804 ο Ναπολέων είχε ανακηρύξει εαυτόν «αυτοκράτορα», γεγονός που τον έριξε στα μάτια του συνθέτη: «Ωστε λοιπόν δεν είναι παρά ένας κοινός θνητός! Τώρα θα ποδοπατήσει όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και θα ικανοποιήσει μονάχα τις φιλοδοξίες του. Τώρα θα θεωρήσει τον εαυτό του ανώτερο από όλους τους ανθρώπους και θα γίνει τύραννος!», φέρεται να είπε ο Μπετόβεν. Το 1806, στην πρώτη έκδοση της «Ηρωικής» αναφέρεται: «Συμφωνία ηρωική, που γράφηκε προκειμένου να τιμήσει τη μνήμη ενός μεγάλου άνδρα». Πιθανολογείται βάσιμα ότι ο «μεγάλος άνδρας» ήταν ο πρίγκιπας Λουδοβίκος Φερδινάνδος της Πρωσίας, ο οποίος είχε σκοτωθεί λίγες μέρες νωρίτερα: ο «Πρώσος Απόλλων», όπως ήταν το προσωνύμιό του, υπήρξε συνθέτης, πιανίστας, φίλος του Λόμπκοβιτς και ο Μπετόβεν του είχε επίσης αφιερώσει το τρίτο του Κοντσέρτο για πιάνο.

Η εξήγηση του Σοπέν
Το 1805 ο Μπετόβεν ήταν ήδη ο συνθέτης εκείνος για τον οποίο μιλούσε όλη η Ευρώπη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πολλά από τα έργα του είχαν κριθεί ως ακατανόητα και τεχνικά εξαιρετικά δύσκολα να παιχτούν. Οταν παρουσίασε τα Κουαρτέτα Ραζουμόφσκι ακόμα και οι κοντινοί του νόμιζαν ότι αστειεύεται. «Δεν είναι για εσάς», είπε ο συνθέτης, «είναι για το μέλλον». Ο Σοπέν έδινε την ακόλουθη εξήγηση: «Οταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Η Ενατη Συμφωνία, με τη μεγάλη διάρκειά της, τις υπέρμετρες τεχνικές δυσκολίες και τον ουτοπικό ιδεαλισμό της, έκανε πολλούς να σαστίσουν. Ηταν, όμως, πιθανότατα το έργο εκείνο, το οποίο ενέπνευσε τη μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, ενός επιστημονικού κλάδου, ο οποίος ανατέμνοντας ένα μουσικό κείμενο, και συγκεκριμένα αυτό της Ενάτης, μπορούσε να αποδείξει την ενότητα και τη συνέχεια που διέπουν ένα έργο που σε πρώτο άκουσμα έμοιαζε χαοτικό. Ετσι φάνηκε και στο κοινό της πρώτης παρουσίασης, που πάντως χειροκρότησε θερμά την εκτέλεση. Αναφέρεται ότι ο Μπετόβεν δεν ήταν πια σε θέση να το ακούσει και η κοντράλτο έπρεπε να τον πιάσει από το χέρι προκειμένου να τον στρέψει προς το ακροατήριο για να δει –με τα μάτια– την αποδοχή. Η ακοή του, η οποία σταδιακά τον εγκατέλειπε από το 1798, είχε πλέον επιδεινωθεί δραματικά.

Ξεχωριστές συνθέσεις
Μουσικοί και κοινό εισέπρατταν ότι οι συνθέσεις του είχαν κάτι ξεχωριστό και ήδη το 1840 ο κόσμος αντιμετώπιζε τον Μπετόβεν ως άνθρωπο του οποίου τα επιτεύγματα ενείχαν μια ηθική διάσταση, η οποία ξεπερνούσε αυτή καθαυτή τη μουσική του. Μέχρι σήμερα, σημαντικοί ερμηνευτές των έργων του θεωρούνται εκείνοι οι οποίοι με τον ένα ή το άλλο τρόπο αποδίδουν ακριβώς αυτή την πρόσθετη αξία, όχι απλά τις νότες. Η «Ηρωική», η πολύπαθη όπερά του «Φιντέλιο» με το περίφημο «Χορωδιακό των φυλακισμένων» και πάνω απ’ όλα η μελοποίηση της «Ωδής στη χαρά» του Φρίντριχ φον Σίλερ στο τελευταίο μέρος της Ενατης Συμφωνίας, στάθηκαν καθοριστικά για την εικόνα αυτή.

Ο Γερμανός Μπετόβεν, γαλουχημένος με τις αξίες του βιεννέζικου κλασικισμού στηρίχτηκε στις κατακτήσεις σήμερα λησμονημένων Γάλλων συνθετών όπως ο Γκοσέκ και ο Μεΐλ και εξέφρασε τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης, δημιουργώντας μια μουσική γλώσσα που ξεπέρασε το «εθνικό» και έδωσε φωνή στις αξίες του δυτικού πολιτισμού, τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη δημιουργούνταν εθνικά κράτη. Με τα ελπιδοφόρα συναισθήματα που αποπνέει η Ενάτη μοιάζει ως σάλπισμα κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και πολιτικής μεταρρύθμισης. Οχι συμπτωματικά η μουσική αυτή υιοθετήθηκε το 1972 ως «Υμνος της Ευρώπης» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και σήμερα από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι γιορτές με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν, περισσότερο από αφορμή για μερικές καλές συναυλίες, αποτελούν ίσως μια αφορμή για στοχασμό γύρω από το νόημα των πραγμάτων, τις διαφορετικές ιδεολογίες, τον κόσμο και τη δική μας θέση μέσα σε αυτόν.

Είναι ασφαλώς ενδιαφέρουσα σύμπτωση ότι ο Μπετόβεν γεννήθηκε το 1770, στην κορύφωση του κινήματος «θύελλα και ορμή»: οι δύο αυτές λέξεις χρησιμοποιούνται συχνά προκειμένου να περιγράψουν συνολικά το δικό του δημιουργικό έργο, το οποίο επρόκειτο να μπολιαστεί επιπλέον από τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης. Αναζήτησε τη γνώση κοντά στους κορυφαίους: Δεκαέξι χρόνων ταξίδεψε μέχρι τη Βιέννη προκειμένου να συναντήσει τον Μότσαρτ, τον οποίο παραμένει αβέβαιο εάν ποτέ είδε, ενώ πέντε χρόνια αργότερα επέστρεψε στην ίδια πόλη για να μαθητεύσει πλάι στον Χάιντν.
Hταν η εποχή κατά την οποία κέρδιζαν έδαφος τα πληκτροφόρα όργανα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις έκαναν τον ήχο τους διαρκώς πιο ισχυρό, με αποτέλεσμα να μπορούν να στέκονται μόνα τους σε αρκετά μεγάλες αίθουσες ή ακόμα και να ανταγωνίζονται τον ήχο μιας ορχήστρας. Στη Βιέννη ο νεαρός Μπετόβεν διακρίθηκε ως δεξιοτέχνης πιανίστας. Hταν ένας από τους πρώτους συνθέτες που δεν υπηρετούσε σε Αυλή αλλά ζούσε από δημόσιες συναυλίες και εκδοτικά δικαιώματα. Εξίσου, όμως, εξαρτιόταν από τη γενναιοδωρία των ευγενών που τον υποστήριζαν, όπως οι πρίγκιπες Λιχνόφσκι, Λόμπκοβιτς και Ραζουμόφσκι. Πάτρονάς του υπήρξε επίσης ο αρχιδούκας Ροδόλφος, νεότερος γιος του αυτοκράτορα Λεοπόλδου Β΄ της Αυστρίας, στον οποίο ο συνθέτης έκανε μαθήματα πιάνου. Τα ονόματα όλων πέρασαν στην αθανασία χάρη στις συνθέσεις που τους αφιέρωσε ο Μπετόβεν.
Μία αφιέρωση ξεχωρίζει. Γράφτηκε, διεγράφη και ξαναγράφτηκε. Αφορά τη Συμφωνία σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55, την επονομαζόμενη «Ηρωική», έργο του 1803/04, το οποίο συνέβαλε αποφασιστικά στον μετασχηματισμό των αξιών και των μορφών της «κλασικής» περιόδου σε αυτόν της «ρομαντικής». Αρχικά ο συνθέτης σκόπευε να την αφιερώσει στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ο οποίος εκείνη την εποχή στα μάτια του έμοιαζε να εκπροσωπεί τα δημοκρατικά, αντιμοναρχικά ιδεώδη της Γαλλικής Επανάστασης. Ομως, το 1804 ο Μπετόβεν άλλαξε γνώμη και αφιέ-ρωσε το έργο στον πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, αξιολογώντας καλύτερα τη σημασία της μακροπρόθεσμης οικονομικής του στήριξης.
Στο μεταξύ, τον Μάιο του 1804 ο Ναπολέων είχε ανακηρύξει εαυτόν «αυτοκράτορα», γεγονός που τον έριξε στα μάτια του συνθέτη: «Ωστε λοιπόν δεν είναι παρά ένας κοινός θνητός! Τώρα θα ποδοπατήσει όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και θα ικανοποιήσει μονάχα τις φιλοδοξίες του. Τώρα θα θεωρήσει τον εαυτό του ανώτερο από όλους τους ανθρώπους και θα γίνει τύραννος!», φέρεται να είπε ο Μπετόβεν. Το 1806, στην πρώτη έκδοση της «Ηρωικής» αναφέρεται: «Συμφωνία ηρωική, που γράφηκε προκειμένου να τιμήσει τη μνήμη ενός μεγάλου άνδρα». Πιθανολογείται βάσιμα ότι ο «μεγάλος άνδρας» ήταν ο πρίγκιπας Λουδοβίκος Φερδινάνδος της Πρωσίας, ο οποίος είχε σκοτωθεί λίγες μέρες νωρίτερα: ο «Πρώσος Απόλλων», όπως ήταν το προσωνύμιό του, υπήρξε συνθέτης, πιανίστας, φίλος του Λόμπκοβιτς και ο Μπετόβεν του είχε επίσης αφιερώσει το τρίτο του Κοντσέρτο για πιάνο.
Η εξήγηση του Σοπέν
Το 1805 ο Μπετόβεν ήταν ήδη ο συνθέτης εκείνος για τον οποίο μιλούσε όλη η Ευρώπη. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πολλά από τα έργα του είχαν κριθεί ως ακατανόητα και τεχνικά εξαιρετικά δύσκολα να παιχτούν. Οταν παρουσίασε τα Κουαρτέτα Ραζουμόφσκι ακόμα και οι κοντινοί του νόμιζαν ότι αστειεύεται. «Δεν είναι για εσάς», είπε ο συνθέτης, «είναι για το μέλλον». Ο Σοπέν έδινε την ακόλουθη εξήγηση: «Οταν ο Μπετόβεν είναι δυσνόητος και μοιάζει να στερείται ενότητας, αυτό δεν οφείλεται σε προσποιητή, κάπως άγρια πρωτοτυπία: είναι το γεγονός ότι γυρνά την πλάτη σε αιώνιες αρχές».
Η Ενατη Συμφωνία, με τη μεγάλη διάρκειά της, τις υπέρμετρες τεχνικές δυσκολίες και τον ουτοπικό ιδεαλισμό της, έκανε πολλούς να σαστίσουν. Ηταν, όμως, πιθανότατα το έργο εκείνο, το οποίο ενέπνευσε τη μεθοδολογία της μουσικής ανάλυσης, ενός επιστημονικού κλάδου, ο οποίος ανατέμνοντας ένα μουσικό κείμενο, και συγκεκριμένα αυτό της Ενάτης, μπορούσε να αποδείξει την ενότητα και τη συνέχεια που διέπουν ένα έργο που σε πρώτο άκουσμα έμοιαζε χαοτικό. Ετσι φάνηκε και στο κοινό της πρώτης παρουσίασης, που πάντως χειροκρότησε θερμά την εκτέλεση. Αναφέρεται ότι ο Μπετόβεν δεν ήταν πια σε θέση να το ακούσει και η κοντράλτο έπρεπε να τον πιάσει από το χέρι προκειμένου να τον στρέψει προς το ακροατήριο για να δει –με τα μάτια– την αποδοχή. Η ακοή του, η οποία σταδιακά τον εγκατέλειπε από το 1798, είχε πλέον επιδεινωθεί δραματικά.

Ξεχωριστές συνθέσεις
Μουσικοί και κοινό εισέπρατταν ότι οι συνθέσεις του είχαν κάτι ξεχωριστό και ήδη το 1840 ο κόσμος αντιμετώπιζε τον Μπετόβεν ως άνθρωπο του οποίου τα επιτεύγματα ενείχαν μια ηθική διάσταση, η οποία ξεπερνούσε αυτή καθαυτή τη μουσική του. Μέχρι σήμερα, σημαντικοί ερμηνευτές των έργων του θεωρούνται εκείνοι οι οποίοι με τον ένα ή το άλλο τρόπο αποδίδουν ακριβώς αυτή την πρόσθετη αξία, όχι απλά τις νότες. Η «Ηρωική», η πολύπαθη όπερά του «Φιντέλιο» με το περίφημο «Χορωδιακό των φυλακισμένων» και πάνω απ’ όλα η μελοποίηση της «Ωδής στη χαρά» του Φρίντριχ φον Σίλερ στο τελευταίο μέρος της Ενατης Συμφωνίας, στάθηκαν καθοριστικά για την εικόνα αυτή.

Ο Γερμανός Μπετόβεν, γαλουχημένος με τις αξίες του βιεννέζικου κλασικισμού στηρίχτηκε στις κατακτήσεις σήμερα λησμονημένων Γάλλων συνθετών όπως ο Γκοσέκ και ο Μεΐλ και εξέφρασε τα ιδανικά της Γαλλικής Επανάστασης, δημιουργώντας μια μουσική γλώσσα που ξεπέρασε το «εθνικό» και έδωσε φωνή στις αξίες του δυτικού πολιτισμού, τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη δημιουργούνταν εθνικά κράτη. Με τα ελπιδοφόρα συναισθήματα που αποπνέει η Ενάτη μοιάζει ως σάλπισμα κοινωνικής αλλαγής, ακόμα και πολιτικής μεταρρύθμισης. Οχι συμπτωματικά η μουσική αυτή υιοθετήθηκε το 1972 ως «Υμνος της Ευρώπης» από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και σήμερα από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι γιορτές με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν, περισσότερο από αφορμή για μερικές καλές συναυλίες, αποτελούν ίσως μια αφορμή για στοχασμό γύρω από το νόημα των πραγμάτων, τις διαφορετικές ιδεολογίες, τον κόσμο και τη δική μας θέση μέσα σε αυτόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου