Ζ. Τζηκαλάγιας: Θέρμανση και αντιπολίτευση

Δεν μπορούμε όμως να μην σταθούμε σήμερα στο θέμα της θέρμανσης και την για άλλη μια φορά διάψευση που αγγίζει τα όρια της γελοιοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ και της εκπροσώπου του στην Καστοριά. Για μέρες ξόδεψαν μελάνι, ταλαιπώρησαν συχνότητες ραδιοφώνων και συγκέντρωσαν

Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2020

Ανδρέας Μήλιος: Εθνική ταυτότητα και οικονομική ανάπτυξη

Η εθνική ταυτότητα ως αίσθημα και ως συνείδηση γεννιέται στη φάτνη του θυμικού, της μιας από τις τρεις πτυχές της πλατωνικής ψυχής, και  διαμορφώνεται μέσω της διαχρονικής διαλεκτικής σχέσης που έχει ένα εθνικό κοινωνικό σύνολο με τον κοινωνικοοικονομικό και πολιτισμικό του περίγυρο. Η εθνική ταυτότητα συντίθεται από το αίσθημα της ιστορικής και φυλετικής συνέχειας, την πεποίθηση της ιδιαιτερότητας, την πολιτισμική κληρονομιά, την ενότητα του πνεύματος, τις κοινές παραδόσεις και αντιλήψεις και τις κοινές βιωματικές εμπειρίες ενός κοινωνικού συνόλου. Ο κυρίαρχος  ρόλος που διαδραματίζει το συναίσθημα στη σμίλευση της εθνικής ταυτότητας, την αναδεικνύει σε  καθοριστικό παράγοντα διαμόρφωσης και επηρεασμού της κοινωνικής οργάνωσης και κομβικό συνεκτικό μηχανισμό του έθνους, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι μορφοποιεί τα λειτουργικά χαρακτηριστικά του κοινωνικού συνόλου,  προσδίδει αξία στα άτομα, διαπλάθει τη συλλογική συνείδηση και προάγει την κοινωνική αλληλεγγύη


Από την εποχή της  δημιουργίας των σύγχρονων κρατών η εθνική ταυτότητα λειτουργεί άλλοτε ως πρόταγμα και άλλοτε ως διακύβευμα. Πολλές χώρες οφείλουν την ιστορική τους συνέχεια στην ισχυρή και συνεκτική  εθνική τους ταυτότητα, η οποία αποτέλεσε αιτία πολλών αιματηρών πολέμων και συγκρούσεων. Ωστόσο, τις τελευταίες δεκαετίες, η παγκοσμιοποίηση και η τεχνολογική επανάσταση προσέδωσαν στην εθνική ταυτότητα ξεχωριστή  οντότητα και δυναμική, καθώς αυτή εξετάζεται πλέον ως γεννήτορας της εθνικής εικόνας.

Οι εικόνες των σύγχρονων κρατών αντιμετωπίζονται στη διεθνή διπλωματική και οικονομική σκηνή ως εμπορικά σήματα, η αξία των οποίων διαμορφώνεται από τον συνυπολογισμό μιας σειράς κριτηρίων, κυριότερα των οποίων είναι η οργάνωση και η λειτουργία του πολιτεύματος και των δημοσίων υπηρεσιών  και η ποιότητα του κοινωνικοοικονομικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος. Στα ειδικά κομβικά συνθετικά στοιχεία της εθνικής εικόνας περιλαμβάνονται η αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης, η ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, ο χρόνος αδειοδότησης νέων επιχειρήσεων, το σταθερό και φιλικό φορολογικό σύστημα, το φιλικό εργασιακό νομοθετικό πλαίσιο και  η ποιότητα των συγκοινωνιακών υποδομών, των τεχνολογικών δικτύων, του τραπεζικού συστήματος και του ανθρώπινου δυναμικού. Εκτός από τα παραπάνω, στη διαμόρφωση της εθνικής εικόνας συμβάλλουν επίσης, σε μεγάλο βαθμό, τα βιολογικά, τα χαρακτηριολογικά και τα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά των κατοίκων της χώρας.

Η θετική και αξιόπιστη εθνική εικόνα αποτελεί σήμερα καθοριστικό παράγοντα για την προσέλκυση ξένων επενδυτικών κεφαλαίων και  τουριστών, καθώς και κριτήριο για τη σύναψη διεθνών συμβάσεων και συνεργασιών. Η συνεκτική, αξιόπιστη εθνική εικόνα διευρύνει περαιτέρω και τους διαύλους της διπλωματικής αποδοχής και αρδεύει την εθνική ισχύ σε όλα τα επίπεδα.  
   
Στα διακόσια χρόνια ύπαρξής της η χώρα δεν κατάφερε να δημιουργήσει  μια στιβαρή ταυτότητα που να εκπέμπει μια ιδιαίτερα ελκυστική εικόνα. Εμφύλιοι πόλεμοι, διχασμοί, χρεοκοπίες, πολιτειακή αστάθεια,  αδύναμοι θεσμοί και θολές πολιτικές ιδεοληψίες δεν μας επέτρεψαν να δούμε κατάματα την πραγματικότητα. Η πεποίθηση της ιδιαιτερότητας, της υπεροχής και της καθαρότητας του ελληνικού στοιχείου έναντι του ξένου εξέθρεψε έναν μη αποδοτικό προγονοπληκτικό ιδεαλισμό, έναν μη ρεαλιστικό ελληνοκεντρισμό και έναν φετιχισμό της ελληνικότητας,  που δεν επέτρεψε τη χώρα να αφομοιώσει πλήρως τις αξίες και τις αρχές του δυτικού πολιτισμού. Η ελληνική ταυτότητα χαρακτηρίζεται ακόμα και σήμερα από έναν δίψυχο, αντιφατικό δυισμό που εμπεριέχει υστεροβυζαντινά και δυτικοευρωπαϊκά στοιχεία. Πάλλεται σαν εκκρεμές μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η θεοκρατική ανατολική παράδοση, η κρατικομονοπωλιακή οικονομία, ο δεσποτικός προστατευτισμός, ο πολιτικός πελατειασμός, ο αντιδυτικισμός και ο υποκριτικός αριστερισμός καθορίζουν ασφυκτικά την εθνική ταυτότητα μη επιτρέποντας τη χώρα να εκδυτικιστεί.

Είναι πλέον καιρός να ξεφορτωθούμε τα βαρίδια που μας κρατούν καθηλωμένους στο έδαφος. Η δεκαετής οικονομική κρίση δεν μας έκανε σοφότερους. Ας γίνουμε σοφότεροι από την κρίση της πανδημίας και ας αξιοποιήσουμε κατάλληλα τα εξήντα δις που αναμένεται να εισρεύσουν στα ταμεία του κράτους από την Ε.Ε. Αυτή θα είναι μάλλον η τελευταία μας ευκαιρία για να χτίσουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο που θα προσεγγίζει τα δυτικά πρότυπα και θα μας εξασφαλίσει ευημερία. Η μονοκαλλιέργεια του τουριστικού προϊόντος δεν μπορεί να μας πάει μακριά. Χρειαζόμαστε τεχνολογικά πάρκα σε κάθε περιφέρεια, χρηματοδότηση νεοφυών επιχειρήσεων, επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, χρηματοδότηση εξελιγμένων μορφών αγροτοπαραγωγής, σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, διεθνοποίηση της ανώτατης παιδείας με τη δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων και επικοινωνιακή προώθηση της νέας εικόνας της χώρας στις διεθνείς αγοράς. Αυτά είναι τα προτάγματα της μεταπανδημικής εποχής και όχι η μικροπολιτική του ανασχηματισμού και του χρόνου των εκλογών. Ο Πρωθυπουργός έχει τρία ολόκληρα χρόνια μπροστά του και ευρεία κοινωνική στήριξη για να αλλάξει την εικόνα της πολιτικής, των πολιτικών και της χώρας.

* Ο κ. Ανδρέας Μήλιος είναι διδάκτορας του πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης, οικονομολόγος. Είναι συγγραφέας του βιβλίου "Εταιρική ταυτότητα και εικόνα" που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις "ΚΡΙΤΙΚΗ"
Πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου